De Vinkeveense Plassen
  
 Turfwinning in Nederland, een van de eerste energielandschappen.
  
 Concept
  
 Huidige situatie / Uitgangspunten
  
 Ontwerp Museum de Ronde Venen
  
 Materialisatie
  
 Impressie vanaf de plaszijde
  
 Impressie van de Herenweg
  
 Duurzaamheidsprincipes
  
 Programma & routing
  
 Impressie van de tentoonstellingsruimte
LOCATIE
Vinkeveen
JAAR
2018
TEAM
Marco Vermeulen
Bram Willemse
Chiel Lansink
Joyce Langezaal
PROGRAMMA
Expositieruimte, bezoekerscentrum, restaurant, museumtuin
OPPERVLAKTE
800 m2
STATUS
Ontwerp afgerond
OPDRACHTGEVER
Stichting Museum de Ronde Venen

MUSEUM DE RONDE VENEN

Een nieuw begin

De Ronde Venen zijn een mooi, historisch voorbeeld van onze veranderende blik op het landschap en de natuur. Gevormd als ontginningslandschap is het nu een zeer gewaardeerd cultuurlandschap met bijzondere natuurwaarde. Natuur- en cultuurlandschap lopen hier door elkaar. Mens en natuur hebben samen deze omgeving gecreëerd. Deze twee gezichten van de hier aanwezige ‘cultuurnatuur’ willen wij ook in de bebouwing en de inrichting van het museum tot uitdrukking brengen. De grondafdruk is daarom vierkant, en voegt zich naar de geometrische ratio van het voormalige ontginningslandschap. Het dak, dat uit de ondergrond lijkt gesneden, plooit zich naar meer natuurlijke welvingen.

Het nieuwe museum gaat niet alleen over turf, het ís van turf. Het verhaal van het turfsteken begint al bij de gevel. Die is gemaakt van -tot blokken geperste -plantenresten en zand; Dit zijn de zogenaamde BioBlocks, jonge turf zou je kunnen zeggen. Het gebouw oogt daarmee als een flinke stapel turven die liggen te drogen in de zon. Of als een groot veerkrachtig blok veen dat aan twee punten uit de aarde is getild en waarin de nog te steken turven al zijn uitgezet. Dit beeld wordt versterkt doordat bovenop het veen, het dak van het gebouw, grassen en kruiden uit de omgeving groeien.

De ‘grondvorm’ (archetype) van het gebouw is zichtbaar vanaf zowel de straat als het water en maakt nieuwsgierig. De vorm benadrukt ook op subtiele wijze de bijzondere positie die het gebouw heeft ten opzichte van de andere bebouwing in de omgeving. Het vormt een soort binnenstebuiten gekeerde kap waarbij de gootlijn niet rondom het dak ligt, maar diagonaal over het dak ligt. Daarmee geeft het gebouw uitdrukking aan het openen van de binnenruimte naar de omgeving. Het vormt een sculpturaal object dat zich als ‘land art’ voegt en tegelijkertijd manifesteert in het omringende landschap.

Het sculpturale dak is relatief eenvoudig van constructie. Alle houtgelamineerde liggers zijn recht, maar worden zo geplaatst dat er een dubbelgekromd vlak ontstaat. De liggers worden opgelegd op slanke kolommen achter de gevel die gekoppeld worden aan de kozijnstijlen. Daarmee kunnen ze tevens de windbelasting van de puien opvangen en ontstaat er binnen een zo groot mogelijke flexibel indeelbare ruimte.

De kernboodschap van de tentoonstelling:
De doelstelling van het museum is de bezoeker kennis te laten maken met de bijzondere ontstaansgeschiedenis van het gebied De Ronde Venen en de manier waarop de natuur zijn huidige vorm heeft gekregen, zodat de bezoeker met (vernieuwde) kennis het museum verlaat en enthousiast is om dit unieke natuurgebied zelf te gaan bezoeken.

De tentoonstelling vindt plaats op de 1e etage van het museum. De ruimte wordt door een trapopgang verdeeld. Zo kunnen de verhaallijnen op een natuurlijke wijze hun plek vinden.


GERELATEERDE PROJECTEN

PARKSTAD LIMBURG
2007, HEERLEN, KERKRADE, LANDGRAAF, BRUNSSUM, VOERENDAAL, SIMPELVELD, ONDERBANKEN
DELTASCENARIO'S RIJNMOND-DRECHTSTEDEN
2011, RIJNMOND DRECHTSTEDEN
BRABANTSTAD 2040
2009, NOORD-BRABANT
WINERY & HERBS
2010, SCHIJNDEL NB
THE DUTCH MOUNTAINS
2018, VELDHOVEN

Bookmark and Share
bird_thu2.jpg
1_thu2.jpg
con1_thu2.jpg
xx_thu2.jpg
2_thu2.jpg
6_thu2.jpg
i2_thu2.jpg
i1_thu2.jpg
5_thu2.jpg
4_thu2.jpg
i3_thu2.jpg